Wednesday, September 14, 2011

PEMBINAAN BAHAN DENGAN MENGGUNAKAN POWER POINT

Konsep

Merupakan perisian multimedia yang dibangunkan oleh Microsoft Coporation.(MO)

Media komunikasi yang paling pop[ular dan digunakan secara meluas dalam pembentangan sektor awam dan swasta, terutamanya dalam dunia pendidikan hari ini.

Kebaikan Power Point

Menarik

Merangsang minda

Mudah difahami

Menjimatkan masa

Penggunaan secara maksimum

Mudah disimpan dan dibawa

Kelemahan Power Point

Keselamatan

Serangan virus

Hak Cipta

Kos membeli komputer dan ‘software MO’

Masa untuk menghasilkan PP

Cara Menghasilkan Power Point Berkualiti

Latar belakang

Huruf

Warna

Gambar

Hiasan

Elemen Power Point

Bunyi atau Sound

KAEDAH DAN TEKNIK PENGAJARAN-PEMBELAJARAN

1. APA DIA PENGAJARAN-PEMBELAJARAN SECARA INDIVIDU?

  • Kaedah mengajar seorang guru dan seorang pelajar,
  • Untuk mengatasi kelemahan mengajar secara seluruh kelas
  • Sebuah kelas mempunyai pelajar yang berbagai kebolehan dan keupayaan,
  • kaedah kelas menguntungkan sebilangan kecil pelajar sahaja dan tidak semua individu, maka kaedah individu perlu,
  • belajar untuk mengembangkan kebolehan individu,
  • guru harus mengenal potensi murid-murid mereka, mengenalpasti masalah pembelajaran, merancang dan menyampaikan bahan pengajaran beasaskan kebolehan individu

2. APA DIA PENGAJARAN-PEMBELAJARAN SECARA BERPASANGAN?

  • Satu bentuk gerak kerja yang efektif dalam melibatkan penyertaan murid.
  • Boleh memberikan lebih banyak peluang latihan mendengar dan bertutur.
  • Tidak banyak menimbulkan masalah jika dibandingkan aktiviti secara berkumpulan.
  • Pergerakan guru lebih mudah – dari satu pasangan ke satu pasangan yang lain.

3. APA DIA PENGAJARAN SECARA KUMPULAN?

  • strategi pengajaran berpusatkan murid,
  • murid boleh menjalankan aktiviti pembelajaran melalui kumpulan mengikut kebolehan dan dapat menguasai kemahiran tertentu mengikut kadar pembelajaran yang sepadan dengan kebolehan mereka.
  • Cara berkesan melibatkan murid secara aktif dalam proses P&P
  • Mendorong murid berkomunikasi antara satu sama lain dengan berkesan
  • Setiap murid yang terlibat akan merasa diri mereka sebagai individu yang setaraf
  • Peranan guru dikurangkan @ tidak diperlukan sama sekali

4. JENIS-JENIS KUMPULAN

  • MENGIKUT KEBOLEHAN

a. Satu kumpulan kecil murid cerdas

b. Satu kumpulan kecil murid sederhana

c. Satu kumpulan kecil murid lambat

  • PELBAGAI KEBOLEHAN

a. Cerdas, sederhana dan lambat dalam satu kumpulan kecil,

b. Cerdas, sederhana dan lambat dalam satu kumpulan kecil

c. Cerdas, sederhana dan lambat dalam satu kumpulan kecil

5. APA DIA PENGAJARAN-PEMBELAJARAN SECARA KOPERATIF?

  • Belajar secara kerjasama dalam kumpulan berbagai kebolehan,
  • Berinteraksi dan saling membantu dalam aktiviti pembelajaran
  • Tujuan mencapai kemajuan dan prestasi cemerlang
  • Murid melibatkan diri secara aktif dan bekerjasama dalam pembelajaran kumpulan,
  • Murid bertanggung jawab terhadap diri dan kumpulan (5-6 orang)

6. APA DIA PENGAJARAN-PEMBELAJARAN SECARA KOLABORATIF?

  • Berusaha bersama untuk mencapai sesuatu matlamat yang sama
  • Pembelajaran secara kumpulan kecil, berbagai kebolehan
  • Matlamat intelek, sosial dan penyelesaian masalah disiplin bilik darjah,
  • Pembelajaran dapat ditingkatkan, kerjasama dapat dipupuk, masalah disiplin dapat dikurangkan.

7. BAGAIMANA PELAKSANAAN PENGAJARAN-PEMBELAJARAN SECARA KOPERATIF DAN KOLABORATIF?

  • Aktiviti pembelajaran sekumpulan murid dibawah bimbingan guru, bertukar-tukar idea melalui perbincangan, menyumbang kemahiran masing-masing dalam mencapai matlamat kumpulan,
  • Kumpulan pelbagai kebolehan bekerjasama dan tolong menolong bagi menyelesaikan sesuatu projek pembelajaran
  • Sekumpulan murid yang mempunyai semangat bekerjasama dapat mencapai objektif pembelajaran dengan lebih cepat dan berkesan daripada uasaha secara sendiri,
  • Empat kriteria asas untuk pelaksanaan pembelajaran koperatif dan kolaboratif
    • Semangat kebergantungan
    • Kemahiran sosial
    • Kesedaran pertanggungjawaban individu
    • Penilaian kumpulan
  • Membahagikan murid dalam kumpulan yang sesuai dan beri nama setiap kumpulan,
  • Kumpulan terdiri murid pelbagai kebolehan,
  • Nyatakan objektif pelajaran, bahan-bahan pelajaran dan langkah-langkah melaksanakan aktiviti,
  • Nyatakan kemahiran kerjasama yang diperlukan,
  • Tegaskan penilaian kumpulan, kerjasama diperlukan dalam pembelajaran berkumpulan
TUGASAN

Sila kaji kekuatan dan kelemahan setiap kaedah dan teknik pengajaran di atas.

PENGAJARAN DENGAN MENGGUNAKAN BONEKA

Konsep Boneka

Objek @ bahan yang digerakkan serentak dengan skrip yang disesuaikan dengan bahanyang diceritakan.

Objek yang yang terdiri daripada alat sebenar atau bahan ciptaan yang berbentuk haiwan,tumbuhan dan sebagainya yang digeraklakonkan oleh pemainnya dengan menggunakan dialog mengikut sesuatu watak @ cerita.

Tujuan Penggunaan Boneka dalam Pengajaran

Mempelajari bahasa dalam suasana yang menarik dan berkesan

Mengguna dan memperkukuh kemahiran bahasa melalui pengalaman sebenar serta aktiviti yang menggembirakan

Mempercepat dan mempermudah pemahaman murid terhadap sesuatu cerita, peristiwa atau isi pelajaran

Memupuk daya kreativiti untuk menghasilkan ciptaan dan karya seni

Melibatkan diri secara aktif dalam aktiviti P&P

Membina keyakinan diri untuk berkomunikasi dengan berkesan

Memupuk semangat bekerjasama dan berkongsi pengalaman

Terangsang dan berminat untuk belajar secara tekal dan kekal

Jenis-jenis Boneka

Boneka Sarung Tangan

Boneka daripada alat sebenar

Boneka lidi

Wayang kulit

Boneka bertali

Boneka jari

Boneka tongkat

Boneka penuh

Jenis-jenis Pentas

Pentas kerusi

Pentas rentang

Pentas tingkap

Pentas pintu

Pentas meja

Pentas berlipat

Pentas terbuka

TUGASAN

1. Sila dapatkan maklumat lanjut berkaitan jenis-jenis boneka dan pentas.

2. Setiap kumpulan diminta menyediakan satu jenis boneka.

3. Setiap kumpulan akan diminta untuk melaksanakan simulasi pengajaran dengan menggunakan boneka.